W dniach 15-16.06.2015 w Helsinkach, miało miejsce ostatnie spotkanie partnerskie projektu RESPECT realizowanego przez Centrum Badawczo-Edukacyjne Konserwacji Zabytków PWSZ w Nysie w ramach Programu Leonardo da Vinci.
Wśród uczestników spotkania, oprócz gospodarzy (Helsinki Metropolia University), znalazła się Akademia Sztuk Pięknych w Bratysławie (Wydział Konserwacji), natomiast PWSZ w Nysie na spotkaniu reprezentowali: Pani mgr Anna Opałka- kierownik administracyjny CBEKZ PWSZ w Nysie oraz Pan Łukasz Gadomski - pracownik CBEKZ.
Tematem ostatniego spotkania były przygotowania partnerów do złożenia raportu końcowego projektu, podjęcie kilku wspólnych decyzji dotyczących produktów powstałych w czasie trwania projektu jak również ich rozpowszechnienia.
W trakcie spotkania zorganizowano również otwarte seminarium, dotycząc meritum projektu czyli konserwacji środowiskowej oraz prezentacji działań prowadzonych w czasie jego trwania. Jeden z ekspertów prowadzących panel- Pan Putonenn- reprezentant Stowarzyszenia Miłośników Zabytków Industrialnych, przedstawił między innymi problem z zagospodarowaniem tamy na rzece w tzw. Starych Helsinkach oraz rewitalizacji doków w porcie helsińskim. Pan Heikki Häyhä streścił role "Znaczenia" obiektów w tworzeniu zbiorów muzealnych. Oba wykłady spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony partnerów jak i zaproszonych gości.
University of Applied Sciences w Helsinkach zorganizowało także wizytę studyjną w skansenie budowli wiejskich na wyspie Seurasaari, gdzie zgromadzono około 100 różnych obiektów wiejskich z terenów całej Finaldii. Dzięki uprzejmości dyrekcji muzeum, uczestnicy mogli zwiedzić także pracownie konserwatorskiej skansenu i spotkać się z pracownikami, którzy na co dzień opiekują się tym miejscem.
Ostatni dzień przeznaczony został na sprawy administracyjne i podział zadań dotyczących przygotowania raportu końcowego. Projekt ReSpect dotyczy weryfikacji roli i znaczenia profesji konserwatora i restauratora zabytków w XXI wieku w nawiązaniu do interakcji tych obiektów z otoczeniem, w tym szczególnie ze środowiskiem naturalnym. Wypracowane w ramach projektu rekomendacje dotyczą konieczności opracowania nowego modelu kształcenia zapewniającego ujednolicone i spójne podejście zarówno do sztuki czy dziedzictwa kulturowego jak i środowiska. W ostatnich dziesięcioleciach nauki przyrodnicze, a tym samym ochrona środowiska, znacznie się rozwinęły. Nie są już rozumiane jako czyste nauki techniczne, inżynieryjne a tym bardziej filozoficzne, ale uwzględniają również aspekt społeczny i ekonomiczny.
Więcej o projekcie: www.respect.pwsz.nysa.pl