Zagadnienia do egzaminu dyplomowego – studia II stopnia
Przedmioty ogólne i kierunkowe:
- Bariery w komunikacji międzyludzkiej.
- Bezpieczeństwo ekologiczne w aktach prawnych RP.
- Co jest celem twórczej resocjalizacji, omów jej
- Co rozumie się pod pojęciem infrastruktury krytycznej? Przedstaw przykłady takich obiektów.
- Co to jest stan wyższej konieczności i z czym on jest związany podczas działań ratowniczych.
- Cyberterroryzm jest realnym zagrożeniem w Europie – proszę potwierdzić lub obalić tą tezę?
- Czym są patologie społeczne?
- Dokonać studium przypadku wybranego współczesnego zamachu terrorystycznego w Europie .
- Komunikacja publiczna i jej znaczenie w budowaniu ładu demokratycznego.
- Komunikacja społeczna jako proces, poziomy komunikowania społecznego.
- Konstytucyjne podstawy ochrony praw i wolności w Polsce.
- Omówić co to jest zarządzanie kryzysowe oraz podać jego fazy.
- Omówić ewolucję terroryzmu przełomu XX i XXI wieku (uwypuklić źródła współczesnego terroryzmu w Europie).
- Omówić istotę terroryzmu muzułmańskiego w Europie w XXI w.
- Omówić miejsce i role planowania cywilnego w powiecie.
- Omówić obowiązki i uprawnienia stron umowy wybranego ubezpieczenia majątkowego.
- Omówić podstawowe mechanizmy wpływu społecznego.
- Omówić podstawowe sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych w instytucjach resocjalizacyjnych dla młodzieży.
- Omówić proces walki z terroryzmem w UE – ujęcie prawno-instytucjonalne.
- Omówić rolę infrastruktury krytycznej w procesie zapewniania bezpieczeństwa państwa.
- Omówić rolę WOT w systemie zarzadzania kryzysowego.
- Omówić skład i zadania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
- Omówić stan prawny Polski w zakresie stanów nadzwyczajnych w latach 1952- 1992.
- Omówić system szkolenia pracowników z zakresu BHP.
- Omówić system urlopów obowiązujący w Polsce.
- Omówić terroryzm jako proces komunikacji społecznej w Europie oraz rolę społeczeństwa w walce z terroryzmem.
- Omówić uwarunkowania wprowadzenia stanów nadzwyczajnych na mocy konstytucji z 2 kwietnia 1997r.
- Omówić wpływ edukacji na stan bezpieczeństwa wewnętrznego.
- Omówić wymogi ergonomiczne antropometryczne.
- Omówić założenia formalno-prawne wprowadzenia stanów nadzwyczajnych w okresie II RP.
- Omówić zasady wprowadzania ograniczeń praw człowieka i obywatela w stanach nadzwyczajnych.
- Omówić zasady wprowadzania stanu klęski żywiołowej na terytorium RP.
- Omówić zasady współdziałania administracji publicznej w czasie kryzysu.
- Omówić znaczenie edukacji dla bezpieczeństwa w kształtowaniu postaw obywatelskich.
- Patologie w miejscu pracy i ich przyczyny.
- Patologie w rodzinie i ich rodzaje.
- Pojęcie organizacji międzynarodowych i ich rola w systemie bezpieczeństwa.
- Pozytywistyczna i naturalistyczna koncepcja ochrony praw i wolności.
- Procedura powypadkowa – charakterystyka i dokumenty.
- Procedury ONZ w ramach uniwersalistycznego systemu ochrony praw i wolności.
- Przedstawić i omówić zasady Tichnera dotyczące wymagań ergonomicznych.
- Przedstawić podstawowe cechy wyróżniające ubezpieczenia społeczne w porównaniu z ubezpieczeniami gospodarczymi oraz przedstaw ich ustawowy podział i wybrane świadczenia z jednego rodzaju ubezpieczenia społecznego.
- Rola psychologii społecznej w kreowaniu bezpieczeństwa społecznego.
- Rola skargi konstytucyjnej w ochronie praw człowieka.
- Scharakteryzować główne zagrożenia atmosfery.
- Scharakteryzować rodzaje umów o pracę.
- Scharakteryzować schemat postępowania po zaistnieniu wypadku w pracy.
- Sposoby ochrony praw człowieka w ramach UE.
- Struktura procesu negocjacyjnego.
- Udział Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Praw Dziecka w krajowym systemie ochrony praw człowieka.
- Wskazać formy oddziaływań resocjalizacyjnych w zakładach karnych.
- Wskazać podstawowe różnice pomiędzy umową o pracę (art. 22 kp) a umową zlecenia (art. 750 kc).
- Wskazać źródła prawa pracy wymienione w art. 9 kodeksu pracy i omów ich specyfikę w stosunku do powszechnych źródeł prawa określonych art. 87 i następnych Konstytucji RP.
- Wyjaśnić pojęcie ,,zrównoważony rozwój”.
- Wyjaśnić skutki działań kierowanych uprzedzeniami społecznymi.
- Wymienić działania podejmowane na rzecz bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej przedstaw jedno z wybranych działań.
- Wymienić najważniejsze elementy systemu zarządzania kryzysowego w powiecie.
- Wymienić podstawowe elementy systemu zarządzania kryzysowego na terytorium RP.
- Wymienić podział obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa i przedstaw kto ustala sposoby szczególnej ich ochrony.
- Wymienić poziomy kierowania działaniami ratowniczymi i krótko je scharakteryzuj.
- Wymienić przynajmniej trzy podstawowe zasady prawa pracy określone w kodeksie pracy i przedstaw sposób realizacji jednej z tych zasad.
- Wymienić rodzaje stosunków pracy funkcjonujące w obrocie gospodarczym i omów prawa stron wybranego stosunku pracy.
- Wymienić zadania starosty w zakresie zarządzania kryzysowego.
- Wymień i omów organizacje działające na rzecz bezpieczeństwa.
- Wymień obszary edukacyjne dla bezpieczeństwa wewnętrznego.
- Znaczenia organów Rady Europy w zakresie praw jednostki.
- Znaczenie negocjacji w rozwiązywaniu sporów.
- Znaczenie ubezpieczeń w działalności przedsiębiorstwa (definicje, rodzaje, sposób wyboru dostawcy ubezpieczeń).
- Źródła obowiązywania i granic ochrony praw człowieka.
Przedmioty specjalizacyjne:
Służby i formacje ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego
- Analiza i diagnoza ewolucji procesu zarzadzania kryzysowego w Polsce.
- Co to są tzw. wartości uniwersalne? Proszę je scharakteryzować.
- Dokonać identyfikacji służb publicznych, inspekcji i straży w procesie zapewniania bezpieczeństwa wybranego szczebla administracji publicznej (gmina, powiat, województwo).
- Kultura organizacyjna – pojęcie i charakterystyka.
- Omówić etykę zawodową wybranej formacji (Policji, Służby Więziennej, Straży Pożarnej, Straży Granicznej).
- Omówić główne normy etyczno-moralne grup dyspozycyjnych.
- Omówić na czym polega kontrola zarządcza w służbach i instytucjach ochronnych.
- Omówić na czym polega kontrola zewnętrzna w służbach i instytucjach ochronnych.
- Omówić prawne możliwości użycia sił zbrojnych na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego.
- Omówić proces planowania i kierowania akcją kryzysową w powiecie.
- Procedury uruchamiania i postępowania organów, straży i służb w zwalczaniu zdarzeń kryzysowych na poziomie gminy, powiatu, województwa.
- Przedstawić przykładową metodykę pracy organów kierowania akcją kryzysową, adekwatnie do analizy środowiska bezpieczeństwa – na przykładzie wybranej gminy lub powiatu.
- Scharakteryzować pojęcie narodowej kultury organizacyjnej.
- Wymienić i omówić dalekosiężne elementy kultury organizacyjnej.
- Wymienić i omówić funkcje kultury organizacyjnej.
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
- Co to są tzw. wartości uniwersalne – proszę je scharakteryzować.
- Dokonać oceny czynników determinujących funkcjonowanie wybranych grup dyspozycyjnych z wykorzystaniem wykresu Ishikawy lub analizy SWOT..
- Kultura organizacyjna – pojęcie i charakterystyka.
- Omówić działania administracji publicznej szczebla gminy w stanach nadzwyczajnych i kryzysowych
- Omówić działania administracji publicznej szczebla powiatu w stanach nadzwyczajnych i kryzysowych.
- Omówić działania administracji rządowej w stanach nadzwyczajnych i kryzysowych.
- Omówić istotę grup dyspozycyjnych, jako szczególny rodzaj grup społecznych.
- Omówić militaryzację jako narzędzie tworzenia rządowych grup dyspozycyjnych.
- Omówić rodzaje grup dyspozycyjnych.
- Omówić rolę i zadania Służby Więziennej w polskim systemie bezpieczeństwa.
- Przedstawić model funkcjonowania grup dyspozycyjnych wobec wybranych zagrożeń.
- Rola grup dyspozycyjnych w systemie bezpieczeństwa państwa w stanach kryzysowych oraz stanach nadzwyczajnych.
- Scharakteryzować pojęcie narodowej kultury organizacyjnej.
- Wymienić i omówić funkcje kultury organizacyjnej.
- Wymień jakie działania ochronne są podejmowane w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa jednostek penitencjarnych.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych
- Co to są tzw. wartości uniwersalne? – proszę je scharakteryzować.
- Dokonać analizy porównawczej zjawiska zagrożenia handlu ludźmi w Polsce i w Europie .
- Dokonać charakterystyki identyfikacyjnej organizacji zajmujących się profilaktyką w zakresie zapobiegania handlu ludźmi.
- Na czym polega profilaktyka zapobiegania handlu ludźmi?
- Na czym polega udział mieszkańców w procesie tworzenia projektów obywatelskich?
- Omówić normy prawa międzynarodowego dotyczącego handlu ludźmi.
- Omówić potrzeby społeczności lokalnych w zakresie bezpieczeństwa.
- Omówić strategię działania adekwatnie do różnych form handlu dziećmi.
- Omówić zasady postępowania w przypadku stwierdzenia przestępstwa handlu ludźmi.
- Przykłady strategii bezpieczeństwa społeczności lokalnej - ocena praktycznego zastosowania.
- Rola społeczności lokalnych w budowaniu społecznej usługi bezpieczeństwa.
- Scharakteryzować zasady działań zarządczych podczas stanów klęski żywiołowej.
- Wymienić i omówić elementy strategii gminy.
- Wymienić i omówić elementy strategii powiatu.
- Wymienić i omówić zadania gminy w zakresie bezpieczeństwa mieszkańców.