Celem kształcenia na kierunku architektura jest przybliżenie i ostatecznie osiągnięcie ogólnej definicji, jaką jest architektura, a mianowicie dyscyplina organizująca i kształtująca przestrzeń w realnych formach, niezbędnych dla zaspokojenia materialnych, biologicznych, duchowych i użytkowych potrzeb człowieka, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych. Dla osiągnięcia tego ogólnego celu koncepcja kształcenia w Instytucie Architektury i Urbanistyki opiera się na:
nauce tworzenia projektów architektonicznych i urbanistycznych spełniających wymogi współczesnego człowieka, jego oczekiwania bieżące, jak również ich zaspokojenie w przyszłości w granicach rozsądnego przewidywania potrzeb użytkowych, psychicznych i biologicznych,
spełnieniu na każdym etapie edukacji, począwszy od najprostszych form po formy (obiekty) o znacznym stopniu komplikacji, wymogów estetycznych, funkcjonalnych i technicznych,
nauce teorii architektury i pokrewnych, jak sztuka i technika tworzenia,
wpajaniu szacunku dla zachowanych dzieł architektonicznych minionych epok, jak również nauce rewitalizacji obiektów zabytkowych,
nauce planowania i budowy miast i siedlisk wiejskich, jak również procesów planowania przestrzennego,
wpajaniu etycznych wymogów zawodu, jakim jest architekt, tj. zawodu zaufania publicznego,
zrozumieniu kwestii konstrukcyjnych związanych z procesem projektowania architektonicznego,
przyswajaniu zagadnień fizyki budowlanej i technologii, wykonawstwa oraz zagadnień energooszczędności i wykorzystania w szerokim zakresie odnawialnych źródeł energii,
nauce nowoczesnych metod projektowania, jakimi są elektroniczne narzędzia i programy komputerowego wspomagania projektowania CAD/CAE,
zrozumieniu w niezbędnym zakresie zagadnień związanych z organizacją procesów budowania i zarządzania,
nauce języków obcych, jak i procesów legislacyjnych, towarzyszących tworzeniu dzieł architektonicznych i urbanistycznych,
kreowaniu rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych, pozwalających człowiekowi na życie w symbiozie ze środowiskiem naturalnym,
kreowaniu architektury poprzez kształtowanie otoczenia przyjaznego człowiekowi, stosowaniu zasad ekologii, ochrony środowiska naturalnego, przywróceniu ekosystemów przyrodniczych, racjonalnego gospodarowania energią i zasobami materiałowymi.
ARCHITEKTURA I URBANISTYKA
Celem programu kształcenia na kierunku architektura, specjalność Architektura i Urbanistyka, jest ogólne przygotowanie zawodowe. Absolwentowi studiów I-ego stopnia kierunku architektura zostaje nadany tytuł inżyniera architekta. Absolwent będzie przygotowany do pełnienia niesamodzielnych działań twórczych w zakresie projektowania i realizacji budynków (uprawnienia do wykonywania samodzielnych funkcji w projektowaniu architektonicznym w Polsce przysługują absolwentom studiów II-ego stopnia czyli magisterskich). Studia mają na celu wykształcić inżyniera świadomego społecznej odpowiedzialności, o wysokiej etyce i kulturze zawodowej, rzetelnej wiedzy i zasobie odpowiednich umiejętności, szczególnie w dziedzinach:
kształtowania środowiska przestrzennego człowieka zgodnie z jego potrzebami użytkowymi, psychicznymi i biologicznymi,
tworzenia projektów architektoniczno-urbanistycznych, spełniających wymagania estetyczne, technologiczne i techniczne,
historii architektury, dorobku pokrewnych sztuk, nauk i technologii towarzyszących sztuce budowania,
podstaw sztuk pięknych, które mają związek z jakością architektury,
kształtowania przestrzeni urbanistycznej,
rozumienia wielostronnych, wzajemnych relacji, jakie mogą zachodzić pomiędzy ludźmi, ich potrzebami, budynkami i przestrzenią otaczającą,
rozumienia roli czynnika społecznego w opracowywanych projektach i zasad etyki zawodu architekta,
metod pozyskiwania informacji i opracowywania koncepcji projektu,
problemów konstrukcyjnych, budowlanych i innych inżynierskich, związanych z projektowaniem architektonicznym budynków,
rozwiązywania problemów fizyko-budowlanych i użytkowo-technologicznych w celu zapewnienia we wnętrzach odpowiedniej ochrony przed zewnętrznymi wpływami atmosferycznymi oraz komfortowego mikroklimatu,
przepisów budowlanych i ustaw prawnych oraz ograniczeń finansowych postulowanych przez inwestora i użytkownika budynków,
zasad organizacji przemysłu budowlanego, procedur realizacji budynków oraz integracji projektów i planów z procesami inwestycyjnymi.
Opis modułów kształcenia dla specjalności AiU - studia rozpoczęte w roku akademickim 2012/2013 ÷ 2014/2015
Opis modułów kształcenia dla specjalności AiU - studia rozpoczęte w roku akademickim 2015/2016
Opis modułów kształcenia dla specjalności AiU - studia rozpoczęte w roku akademickim 2016/2017
ARCHITEKTURA ŚWIATŁA
Celem programu kształcenia na kierunku architektura, specjalności Architektura Światła, jest ogólne przygotowanie zawodowe. Absolwentowi studiów I-ego stopnia kierunku architektura zostaje nadany tytuł inżyniera architekta. Absolwent będzie przygotowany do pełnienia pomocniczych, ewentualnie współautorskich i autorskich działań twórczych w zakresie projektowania i realizacji zadań projektowych w zakresie oświetleniowych obiektów architektonicznych, w tym iluminacji architektonicznej, oświetlenia użytkowego i dekoracyjnego wnętrz oraz przestrzeni publicznych, z szczególnym uwzględnieniem walorów krajobrazowych. Przygotowania projektów oświetlenia scenicznego oraz okazjonalnego o charakterze czasowym. Studia mają na celu wykształcić inżyniera świadomego społecznej odpowiedzialności, o wysokiej etyce i kulturze zawodowej, rzetelnej wiedzy i zasobie odpowiednich umiejętności, szczególnie w dziedzinach:
kształtowanie nocnego krajobrazu kulturowego,
projektowania oświetlenia użytkowego i dekoracyjnego,
projektowania infrastruktury oświetleniowej dla zespołów urbanistycznych i krajobrazowych,
projektowania oświetlenia struktur komunikacyjnych,
analizowania i wartościowania zabytkowej architektury pod względem historycznym i architektonicznym, w kontekście wprowadzenia nowoczesnego oświetlenia użytkowego i dekoracyjnego,
tworzenia projektów zgodnych z zasadami i doktrynami, w poszanowaniu technologicznych i technicznych aspektów ochrony środowiska naturalnego w tym szczególnie imisji światła,
historii architektury, dorobku pokrewnych sztuk, nauk i technologii towarzyszących sztuce budowania,
podstaw technik sztuk plastycznych, które mają związek z formowaniem nocnego wizerunku architektury kubaturowej, wnętrz i krajobrazu,
rozumienia roli funkcji zabytku i wartości substancji zabytkowej w opracowywanych projektach wg zasad etyki zawodu architekta,
metod pozyskiwania informacji (inwentaryzacji, dokumentacji architektury współczesnej i zabytkowej) i opracowywania koncepcji projektu,
metod pomiaru i obliczania warunków oświetleniowych dla istniejących obiektów architektonicznych, przestrzeni urbanistycznych oraz infrastruktury komunikacyjnej,
problemów konstrukcyjnych, budowlanych i innych inżynierskich, związanych z montażem systemów oświetleniowych w obiektach istniejących i nowoprojektowanych,
przygotowania i realizacji projektów oświetleniowych związanych z instalacjami o charakterze czasowym lub scenograficznym,
opracowania i realizacji projektów wideoprojekcji zintegrowanej z istniejącą tkanką architektoniczną,
przepisów ochrony zabytków i przepisów prawa budowlanego oraz prawnych uwarunkowań przygotowania projektów iluminacji architektonicznej obiektów zabytkowych,
zasad organizacji procesu inwestycyjno-projektowego, procedur realizacji inwestycji oświetleniowych oraz integracji projektów i masterplanów oświetleniowych z planami zagospodarowania przestrzennego.
Opis modułów kształcenia dla specjalności AŚ - studia rozpoczęte w roku akademickim 2012/2013 ÷ 2014/2015
Opis modułów kształcenia dla specjalności AŚ - studia rozpoczęte w roku akademickim 2015/2016
Opis modułów kształcenia dla specjalności AŚ - studia rozpoczęte w roku akademickim 2016/2017
KONSERWACJA I OCHRONA ZABYTKÓW
Celem programu kształcenia na kierunku architektura, specjalności Konserwacja i Ochrona Zabytków, jest ogólne przygotowanie zawodowe. Absolwentowi studiów I-ego stopnia kierunku architektura zostaje nadany tytuł inżyniera architekta. Absolwent będzie przygotowany do pełnienia pomocniczych, ewentualnie współautorskich i autorskich działań twórczych w zakresie projektowania i realizacji inwestycji konserwatorskich w budynkach zabytkowych. Studia mają na celu wykształcić inżyniera świadomego społecznej odpowiedzialności, o wysokiej etyce i kulturze zawodowej, rzetelnej wiedzy i zasobie odpowiednich umiejętności, szczególnie w dziedzinach:
kształtowanie zabytkowego krajobrazu kulturowego,
analizowania i wartościowania zabytkowej architektury pod względem historycznym i architektonicznym,
tworzenia projektów zgodnych z zasadami i doktrynami etyki konserwatorskiej, w poszanowaniu technologicznych i technicznych aspektów dawnej substancji zabytkowej,
historii architektury, dorobku pokrewnych sztuk, nauk i technologii towarzyszących sztuce budowania,
podstaw technik sztuk plastycznych, które mają związek z wystrojem historycznej architektury,
rozumienia wielostronnych, wzajemnych relacji, jakie mogą zachodzić pomiędzy ochroną dziedzictwa narodowego a funkcją społeczną,
rozumienia roli funkcji zabytku i wartości substancji zabytkowej w opracowywanych projektach wg zasad etyki zawodu architekta,
metod pozyskiwania informacji (inwentaryzacji, dokumentacji architektury zabytkowej) i opracowywania koncepcji projektu (rewitalizacji, adaptacji),
problemów konstrukcyjnych, budowlanych i innych inżynierskich, związanych z ochroną i konserwacją budynków zabytkowych,
rozwiązywania problemów fizyko-budowlanych i użytkowo-technologicznych budownictwa historycznego,
przepisów ochrony zabytków i przepisów prawa budowlanego oraz prawnych uwarunkowań przygotowania projektów konserwatorskich,
zasad organizacji procesu konserwatorsko-budowlanego, procedur realizacji inwestycji konserwatorskich oraz integracji projektów z planami zagospodarowania przestrzennego.
Opis modułów kształcenia dla specjalności KiOZ - studia rozpoczęte w roku akademickim 2012/2013 ÷ 2014/2015
Opis modułów kształcenia dla specjalności KiOZ - studia rozpoczęte w roku akademickim 2015/2016
Opis modułów kształcenia dla specjalności KiOZ - studia rozpoczęte w roku akademickim 2016/2017