Kontrast:




Biuro Współpracy Międzynarodowej

Uczelnia Student Uczelnie
partnerskie
Rekrutacja

Międzynarodowe warsztaty w Berlinie

W dniach 4-8.4.2011r. pięcioosobowa grupa studentów kierunku Architektura i Urbanistyka PWSZ w Nysie, pod kierunkiem dr inż. arch. Konrada Dobrowolskiego, wzięła udział w międzynarodowych warsztatach architektonicznych w Berlinie. Przedsięwzięcie odbyło się dzięki współpracy Aedes Network Campus w Berlinie, gdzie udostępniono nam dobrze wyposażoną i przytulną pracownie, galerię oraz zapewniono nocleg i Vattenfaall Europe AG. Nad całością czuwali Aine Ryan i Dunya Bouchi oraz organizatorki: prof. Petra Wollenberg Karolina Hettchen. W warsztatach uczestniczyli również studenci architektury innych uczelni, mianowicie: Hochschule Lausitz w Cottbus (10 osób) pod opieką prof. Markus'a Otto, Politechniki Łódzkiej (5 osób) - dr inż. arch. Bartosz Walczak oraz dziesięcioro uczniów z Oberstufenzentrum Elbe-Elster w Herzberg. Praca odbywała się w pięciu mieszanych grupach po sześć osób. Zadanie powierzone studentom polegało na opracowaniu adaptacji i zagospodarowania przestrzennego obiektów byłej Transformatorowni mieszczącej się przy Wilhelminenhofstrasse 78 w Berlinie. Od studentów oczekiwano odpowiedzi na następujące pytania i zagadnienia: czy możliwe jest wykorzystanie danego obiektu związane w dalszym ciągu z energetyką zgodnie z duchem czasu i wynikające ze wcześniejszego użytkowania obiektu jako transformatorowi? Jakie efekty przyniesie współpraca polskich i niemieckich studentów tego samego kierunku studiów? Czy pomysły studentów znajdą swoje odzwierciedlenie w realnym świecie oraz jakie wytworzą relację w stosunku z istniejącym otoczeniem?
Pierwszego dnia studenci mieli okazję zapoznania się z programem oraz uczestnikami warsztatów. Wszyscy wraz z organizatorami udali się na wycieczkę u celu obycia się obiektami transformatorowi oraz sąsiadującą zabudową pod przewodnictwem przedstawiciela Vattenfall. Każda z grup miała czas na wstępne spostrzeżenia i dokumentację fotograficzną. Po powrocie na Campus p. Andreas Dierkes (Vattenfall Real Estate Services Berlin) oraz p.Jan Wiese (Wiese Architekten) wygłosili przygotowane wykłady zaznajamiając studentów z historią i obecnym stanem obiektem. Po nich był czas na rozmowę w grupach na temat wrażeń i spostrzeżeń dotyczących odwiedzonych obiektów, wstępnych przemyśleń pomysłów.
Kolejny dzień rozpoczął się od stworzenia wstępnych koncepcji zagospodarowania, przeanalizowania pomysłów oraz podjęcia decyzji co do formy użytkowania oraz programu przestrzennego poznanych budynków. Praca odbywała się w grupach w dwóch sesjach porannej oraz wieczornej, podczas których nastąpiły krótkie prezentacje przemyśleń każdej z grup. Studenci mieli również okazję wysłuchania wykładu prof. Petry Wollenberg na temat transformacji oraz Dirk'a Maier (Entwicklungspartnerschaft Schoneweide).
Podczas środowych warsztatów swoje wykłady wygłosili: prof. Marcus Otto z Hochschule Lausitz pt. "Obiekty przemysłowe jako zasoby", jak również dr inż. arch. Bartosz Walczak z Politechniki Łódzkiej na temat obiektów przemysłowych Łodzi. W tym dniu każda z grup pracowała nad sprecyzowaniem koncepcji przestrzennej i formą zobrazowania swoich pomysłów czego wyniki pokazano podczas popołudniowej sesji.
Z każdym kolejnym dniem praca nad projektami nabierała tempa. Studenci zaczęli ambitnie prezentować wyniki swojej pracy oraz tworzyć wstępne makiety dla lepszego i przejrzystszego zobrazowania swoich idei i pomysłów wykładowcom, organizatorom, jak i pozostałym kolegom i koleżankom. Tego dnia wykład dotyczący "Adaptacji po polsku" przedstawił dr inż. arch. Konrad Dobrowolski. Wszystkie prezentowane wykłady spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników warsztatów, gdyż dzięki nim każdy indywidualnie mógł zaczerpnąć informacji nie tylko na tematy prezentowane, ale również porównać sposób przekazywania wiedzy wykładowców na polskich i niemieckich uczelniach wyższych. Każdy wykład podsuwał kolejne małe pomysły, inspiracje, czy wskazówki. Również wykładowcy oczekiwali zaangażowania studentów w pracę i obronę swoich pomysłów podczas każdej prezentacji, można by nawet rzec swojego rodzaju konfrontacji wykładowcy-studenci. Warto dodać, że studenci, pomimo różnych narodowości, podczas całych warsztatów porozumiewali się w języka angielskim.
W piątek nadszedł czas na finalne prezentacje z udziałem zaproszonych gości i właścicieli adaptowanego obiektu. Przedstawicieli grup prezentowali wyniki kilkudniowej pracy. Oto propozycje grup:
Pomysł jednej z grup opierał się na przekształceniu istniejącego kompleksu w centrum młodzieżowe, w którym młodzi ludzie mogliby się bawić, odpoczywać, uczyć się, a nawet mieszkać. Inspiracją takiego rozwiązania była zlokalizowana niedaleko kompleksu Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna. Każdemu z budynków została przyporządkowana odpowiednią funkcję, powstała: kawiarnia i miejsce do pracy dla studentów, klub (w nocy) oraz galerię sztuki (za dnia), trójpoziomowe mieszkania dla studentów. W projekcie wprowadzony jeden wspólny element - sześcian, by wszystkie trzy przestrzenie stanowiły jedną spójną całość. Sześcian, poprzez różne rozmiary pełniłby różne funkcje, od stolików i krzeseł po miejsce do spotkań lub pracy.

Kolejny pomysł to Green Wave, tworząc tym samym analogię wielowątkowości dotyczącej samego tytułu. Grupa ta skupiła uwagę na połączeniu istniejących obiektów za pomocą platform ziemnych oraz nadziemnych pomiędzy budynkami, co scaliłoby cały kompleks. Pomysł ten był mocno związany z genezą obiektu, a mianowicie transformatorownią. Planowano wykorzystać historię kompleksu do ukazania wielkości nowatorskich rozwiązań energetycznych i elektrycznych w dzisiejszych czasach, jak również przybliżenie historii i ewolucji tych rozwiązań odwiedzającym obiekt za pomocą m.in. interaktywnych tablic. Jeden z obiektów został zaadaptowany na basen, w którym woda byłaby pozyskiwana za pomocą energii. Każdy z odwiedzających kompleks po dawce 'naukowych wrażeń' miałby okazję odpocząć w kawiarni, do której prowadziła zielona platforma, ukazując kolejny aspekt zielonego i czerpiącego z odnawialnych, współczesnych źródeł pomysłu.
Zaproponowano również utworzenie Leisure Education Art(LEA) Centre dla młodzieży jak i dla młodych aktorów. Pomysł opierał się na przekształceniu istniejącego kompleksu w centrum młodzieżowe, w którym młodzi ludzie mogliby przebywać, bawić się, odpoczywać, uczyć się. Główną inspiracją po raz kolejny była zlokalizowana niedaleko kompleksu Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna, czyli obecność wielu młodych ludzi w okolicy. Każdemu z budynków przyporządkowano odpowiednią funkcję i przeznaczenie, powstała: kawiarnia z dwupoziomową biblioteką i dwupoziomowe mieszkania dla studentów, teatr/kino oraz galerię sztuki i miejsce do pracy studentów (pracownia dla aktorów). Wspólnym elementem łączącym projekt był wykorzystany materiał, przeznaczenie i funkcja. Chciano stworzyć miejsce dogodne nie tylko dla młodzieży czy aktorów, ale także dla każdego w różnym wieku, aby każdy mógł spędzić dobrze czas w LEA CENTRE.

Pomysłem kolejnej z grup było stworzenie centrum mody, dla absolwentów szkół związanych z wzornictwem oraz modą. Centrum nazwane Inkubatorem Design zawierało zarówno: atelier, pokoje noclegowe oraz salę wystawową. Oprócz tego w Inkubatorze znajdowały się restauracje, butiki, mniejsze sale wystawowe. Centrum to umożliwiałoby prowadzenie działalności na preferencyjnych zasadach, tak aby jak najbardziej ułatwić start i rozwój młodym, rozwijającym się artystom. Inspirację stanowiły podobne strefy znajdujące się w Polsce. Podczas tworzenia główny nacisk położono na relacje pomiędzy budynkami. Zaplanowano powstanie otwartych przestrzeni od strony ulicy, stworzenie zadaszonego pasażu między budynkami. Całość połączona mostami i kładki umożliwiającymi komunikacje na wyższych piętrach.
Ostatnia z grup podczas pracy zwracała szczególna uwagę na kwestie położenia budynku, przeznaczenie budynków i walorów estetycznych. Główny aspekt to wygoda przestrzeni. W toku pracy powstało centrum handlowo-usługowo-rekreacyjne, w którym możemy znaleźć: kawiarnie, sklepy, galerie i kręgielnie. Bardzo dużo uwagi poświęcono estetyce wnętrz adaptowanego obiektu.


Podsumowując warsztaty upłynęły w przyjemnej atmosferze. Były wspaniałą okazją do poszerzenia swojej wiedzy, umiejętności, nabycia doświadczenia oraz sprawdzenia swoich możliwości współpracy w grupach i komunikacji w obcym języku, jak również okazją do poznania cząstki architektury europejskiej miasta Berlina.


Jolanta Mikołajec
PWSZ Nysa

Biuro Współpracy Międzynarodowej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie © 2018    
kontakt z webmasterem:  
Wydział Nauk o Bezpieczeństwie - kierunek bezpieczeństwo wewnętrzne, Wydział Nauk o Zdrowiu i Kulturze Fizycznej: kierunek dietetyka, kierunek kosmetologia, kierunek psychofizyczne kształtowanie człowieka, Wydział Nauk Technicznych: kierunek architektura, kierunek informatyka, kierunek zarządzanie i inżynieria produkcji, Wydział Neofilologii - filologia angielska, filologia germańska, język biznesu angielski - business english, Wydział Nauk Ekonomicznych - kierunek finanse i rachunkowość, Wydział Jazzu - kierunek jazz i muzyka estradowa, Wydział Nauk Medycznych: kierunek pielęgniarstwo, kierunek ratownictwo medyczne,
Zobacz nasz profil na FACEBOOK