W dniach 18-21.10.2010 w I Liceum Ogólnokształcącym w Brzegu
odbyła się kolejna edycja Międzynarodowych Warsztatów Architektonicznych, których
tym razem gospodarzem był Instytut Architektury Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej,
z v-ce Dyrektorem Konradem Dobrowolskim, dr inż. architektem na czele.
Tematem przewodnim spotkania był: "Brzeg, obraz miasta" (ang. Brzeg,
the picture of the city)
Warsztaty odbywały się w 3 językach, angielski - wiodący, polski, niemiecki
- wspomagające. Studenci uczelni zostali przemieszani, w warsztatach udział
wzięły 4 zespoły po 6 osób, pod opieką profesorów wizytujących, z:
+ HSL Lausitz w Cottbus (Łużycka Wyższa Szkoła w Chociebożu, Niemcy) z Prof.
architektem Marcusem Otto, asyst. architektem Sebastianem Hettchen, asyst. Karoliną
Hettchen,
+ PWSZ w Nysie, z dr inż. Konradem Dobrowolskim.
Próbując przybliżyć studentom tematykę, przeprowadzono cykl wykładów:
Prof. arch. Marcusem Otto - "Logika miasta, w kontekście fizjografii",
dr inż. arch. Konradem Dobrowolskim - "Rozwój miasta w kontekście rozwoju
komunikacji".
Dodatkowo wykłady prezentowali zaproszeni goście -
dr Andrzej Peszko - " Brzeg - rozwój miasta, kontekst historyczny",
mgr Anna Opałka - " PWSZ w Nysie - możliwości uczelni oraz Centrum Badawczo
- Edukacyjnego Konserwacji Zabytków PWSZ w Nysie"
Wysoko oceniona została także wycieczka po mieście pod kuratelą przewodnika
Mariana Stachuły oraz zwiedzanie Muzeum Piastów Śląskich.
Studenci po bardzo intensywnym początku obrad i po zapoznaniu się z możliwościami
miasta rozpoczęli pracę. Teren opracowania ograniczono od południa linią kolei,
od północy brzegiem rzeki Odry, granicą zachodnią była ulica Wolności, wschodnią
- ul. Piastowska.
Pierwszą, cząstkową prezentację wyników przeprowadzono bardzo szybko, bo jedynie
po 6 godzinach pracy. Efektem były analizy i wnioski dotyczące głównych funkcji
miasta - zieleni, komunikacji, zabudowy w kontekście stanu technicznego, wysokości
obiektów, jakości ogólnej budynków, z oszacowaniem stopnia własności oraz zabudowy
w kontekście doboru funkcji. Przeprowadzone na tym etapie badania wymusiły pytania,
na które w dalszej części spotkania studenci poszukiwali odpowiedzi.
Finałowa prezentacja, po kolejnych 2 dniach pracy, pokazała zaskakujący, bardzo
wysoko oceniony efekt. W stosunkowo krótkim czasie, grupa młodych ludzi w idealnie
możliwy sposób, biorąc pod uwagę zapisy związane ze zrównoważonym rozwojem miasta
pokazała wszystkie jego problemy a jednocześnie ogromny potencjał.
Zaproszeni na to spotkanie goście - Burmistrz miasta Brzegu P. Wojciech Huczyński,
Sekretarz Starostwa Powiatowego w Brzegu P. Krzysztof Konik, Pani Dyrektor I
Liceum Ogólnokształcącego w Brzegu Małgorzata Dymińczuk oraz Pani Agnieszka
Folęga, uczestnicząc w dyskusji, również bardzo wysoko ocenili zaangażowanie
studentów, jakość analiz i wniosków.
Warsztaty były przeprowadzone pod patronatem honorowym Burmistrza Miasta i Starostwa
Powiatowego w Brzegu. Ich przebieg dał możliwość wytworzenia konkursu na najbardziej
korzystne rozwiązanie problemów miasta. Studenci, głosując na najlepsze w ich
opinii opracowanie wybrali zwycięzców :
Z HSL:
Sławomira Deryło
Anton Huratałev
Artur Pacut
Z PWSZ W NYSIE:
Jolanta Mikołajec
Martina Kurpierz
Alicja Rudkiewicz
Nagrodę Starosty wręczono im w podziękowaniu za osiągnięta jakość i ciężką
pracę. Wszyscy uczestnicy warsztatów zostali wielokrotnie obdarowani podarunkami
promującymi miasto, różnego typu publikacjami, opracowanymi w języku niemieckim
i polskim, co dodatkowo podwyższyło jakość i rangę spotkania.
Dodatkowym plusem wizyty w auli I Liceum i niewątpliwą wartością, okazało
się pokazanie adeptów architektury przy pracy, dla uczniów profilu politechnicznego,
rozmowy i prezentacje w angielskim - oczywista korzyść dla wszystkich, ewentualność
rozmów w niemieckim dla uczniów z profilu języka niemieckiego.
Przebieg pracy, intensywność, aktywność studentów, ostatecznie osiągnięty
wynik oceniam, podobnie jak inni uczestnicy spotkania bardzo wysoko.
Istnieje duże prawdopodobieństwo stworzenia, na bazie opracowań studenckich,
wydawnictwa lub innego typu publikacji osiągniętych efektów.