PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA W NYSIE
PAKIET INFORMACYJNY ECTS 2010/2011
Historia
1. Przyznawane kwalifikacje (tytuły zawodowe)
Wyższe studia zawodowe w ramach kierunku historia trwają trzy
lata (6 semestrów) i kończą się uzyskaniem tytułu licencjata. Absolwent 6-semestralnych
studiów na kierunku historia uzyska tytuł licencjata oraz przygotowanie pedagogiczne.
2. Warunki przyjęcia do danego programu
studiów
- HISTORIA
Przyjęcie na studia odbywa się w trybie postępowania kwalifikacyjnego na podstawie konkursu świadectw.
3. Cele akademickie/zawodowe programu
studiów
- HISTORIA
Absolwent posiądzie wszechstronną wiedzę w zakresie historii
Polski i powszechnej, ze szczególnym uwzględnieniem historii Europy i integracji
europejskiej, nauk pomocniczych historii i warsztatu badawczego historyka, wiedzę
politologiczną oraz umiejętności zawodowe w zakresie specjalności nauczycielskiej.
Studia na tym kierunku pozwalają zdobyć ogólną wiedzę interdyscyplinarną z zakresu
nauk społecznych oraz umiejętności wykorzystania jej w pracy zawodowej i życiu
z zachowaniem zasad etycznych. Pozwalają rozumieć i analizować procesy społeczne
oraz polityczne dokonujące się w skali globalnej, regionalnej, państwowej i
lokalnej, a także zasady ekonomiczne i prawne leżące u podstaw organizacji i
funkcjonowania dawnych i współczesnych społeczeństw. Dzięki studiom historycznym
pierwszego stopnia, absolwent otrzymuje wiedzę pozwalającą na podjęcie pracy
w różnych zawodach wymagających wiedzy ogólnohumanistycznej. Wyniesione ze studiów
umiejętności analityczne i wiedza interdyscyplinarna przygotowują do działania
na rynku pracy, wymagającym wiedzy humanistycznej, praktycznych umiejętności
posługiwania się językami obcymi i technologia informacyjną oraz szybkiego reagowania
na zmieniające się warunki w świecie.
Absolwent otrzymuje przygotowanie zawodowe do pracy w szkole
podstawowej, gimnazjum oraz w zasadniczej szkole zawodowej w charakterze nauczyciela
historii i wiedzy o społeczeństwie. Zdobywa umiejętności pozwalające mu na stosowanie
nowoczesnych metod i środków dydaktycznych, ze szczególnych uwzględnieniem technologii
informacyjnej. Celem kształcenia jest także nabycie umiejętności tworzenia planów
i programów nauczania oraz sprostania potrzebom dydaktycznym i wychowawczym
nowoczesnej szkoły.
Ważnym elementem sylwetki absolwenta, jest fakt, że zakres
wykształcenia poszerza się w istotny sposób dzięki uczestnictwu w zajęciach
specjalizacyjnych zawodowych w trakcie trwania studiów, co daje dodatkowe możliwości
podejmowania pracy w placówkach oświatowych, kulturalnych, muzealnych, archiwach,
organach administracji państwowej i samorządu lokalnego.
W ramach specjalności nauczycielskiej: Historia i wiedza o społeczeństwie. Studenci mogą wybrać dodatkowe specjalizacje (po spełnieniu wymagań uczelni dotyczących liczby osób w grupie specjalnościowej):
Analityk stosunków międzynarodowych
Integracja Europejska
Polityka gospodarcza.
4. Dalsze możliwości kształcenia - HISTORIA
Program studiów umożliwia kontynuację kształcenia na studiach magisterskich uczelni akademickich.
5. Diagramy semestralne/roczne dla
programu - HISTORIA
Specjalność nauczycielska: historia i wiedza o społeczeństwie 3
rok (pobierz) specjalizacja dodatkowa Analityk Stosunków międzynarodowych(pobierz
.pdf)
6. Formuła egzaminu końcowego (jeśli
jest w programie) - HISTORIA
Aby uzyskać tytuł licencjata studenci są zobowiązani zaliczyć
przewidziane programem studiów przedmioty w formie zaliczenia lub egzaminu na
ocenę oraz przedłożyć pracę dyplomową napisaną pod kierunkiem promotora, która
jest recenzowana, a także złożyć końcowy egzamin licencjacki, który jest egzaminem
ustnym i obejmuje oprócz treści z dziedziny związanej z tematem pracy dyplomowej
obronę pracy dyplomowej.
7. Zasady/metody oceniania i egzaminowania
- HISTORIA
Warunkiem zaliczenia semestru jest uzyskanie oceny co najmniej
dostatecznej ze wszystkich przedmiotów przewidywanych w planie studiów, w tym
także praktyki zawodowej oraz złożenie indeksu i karty zaliczeń w dziekanacie
w terminie określonym trybem zaliczenia semestru.
O ceny stosowane w PWSZ w Nysie : bardzo dobry (5,0), dobry plus (4,5), dobry
(4,0), dostateczny plus (3,5), dostateczny (3,0), niedostateczny (2,0).
Podstawą do zaliczenia zajęć jest aktywność studenta na zajęciach i pozytywne
wyniki kontroli wiadomości jak również wykonanie prac pisemnych, referatów i
prezentacji podlegających ocenie.
Zaliczenie przedmiotu prowadzonego wyłącznie w formie wykładu a niekończącego
się egzaminem następuje poprzez zdanie kolokwium/testu końcowego. Brak zaliczenia
ćwiczeń, zajęć, laboratoryjnych, lektoratów i seminariów uniemożliwia przystąpienie
do egzaminu z danych przedmiotów.
Podstawą do zaliczenia zajęć jest aktywność studenta na zajęciach i pozytywne
wyniki kontroli wiadomości jak również wszystkich działań podlegających ocenie.
Program studiów przewiduje minimum 10 tygodni praktyk zawodowych.
Praktyka zawodowa jest ściśle związana z kierunkiem studiów i jest niezbędna
dla ukształtowania określonej sylwetki absolwenta.
Praktyki organizowane są w szkołach podstawowych, w gimnazjach i w zasadniczych szkołach zawodowych przez:
Porozumienie uczelni z zakładem pracy o prowadzeniu praktyk
Samodzielne załatwienie praktyki przez studenta (bez pośrednictwa uczelni)
Wykonywanie przez studenta pracy zarobkowej zaliczonej na poczet praktyki.
W czasie studiów student bierze udział w praktykach wakacyjnych i jednej śródrocznej:
Po I roku -praktyka wakacyjna w szkole podstawowe
4 tygodniej Po II roku - praktyka wakacyjna w gimnazjum 4 tygodnie Na III roku - praktyka pedagogiczna śródroczna (4 tygodnie)
Praktyki pedagogiczne obejmują 180 godzin, w tym 120 godzin związanych z realizacja
lekcji historii i 60 godzin wiedzy o społeczeństwie.
W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: wizyty
w szkołach i placówkach, obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu
zajęcia, prowadzenie zajęć wspólnie z nauczycielem, samodzielne prowadzenie
zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli,
studentów). Zajęcia prowadzone przez studenta powinny stanowić co najmniej 30
% czasu przeznaczonego w programie studiów na praktyki pedagogiczne.
Praktyki pedagogiczne stanowią obligatoryjny element kształcenia dla systemu
studiów dziennych i zaocznych.
Studenci studiów zaocznych mogą być zwolnieni (całkowicie lub częściowo) z obowiązku
odbycia praktyki zawodowej w części lub też z całości praktyk, jeżeli student:
Pracuje zawodowo zgodnie ze specjalnością zawodowego kształcenia.
Posiada wykształcenie wyższe pokrewne dla specjalności.