Seminarium podsumowujące drugą edycję projektu „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości”
Dnia 10 czerwca 2024 roku w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Nysie odbyło się seminarium, które podsumowało drugą edycję projektu „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości”. W trakcie seminarium zaprezentowane zostały innowacyjne projekty uczniów wykorzystujące energię odnawialną.
Uczniowie przedstawili szereg innowacyjnych rozwiązań, w tym:
- Buty Piezus z wbudowanymi przetwornicami – zdolne do wytwarzania i akumulacji energii, która mogłaby być wykorzystywana do ładowania urządzeń mobilnych.
- Innowacyjny dom geotermalnych Geo-Haus
- Słuchawki bezprzewodowe zasilane panelami słonecznymi
- Wykorzystanie systemów piezoelektrycznych w infrastrukturze drogowej
- Rolnicza suszarnia do zbóż zasilania energia odnawialną
- Śmigła wykorzystujące magnesy do wytwarzania energii
- Wykorzystanie biomasy w ogrzewaniu domów jednorodzinnych
- System magazynowania energii wytwarzanej przez baterie słoneczne
- Innowacyjnej elektrowni wodnej.
Projekty były oceniane przez Komisję Konkursową w składzie:
- dr hab. inż. Jerzy Duda, prof. ucz.
- dr inż. Tomasz Wanat
- dr inż. Adam Dudek
Komisja, biorąc pod uwagę oryginalność koncepcji, kompletność projektu, praktyczność rozwiązania oraz jakość prezentacji, przyznała następujące miejsca:
- I miejsce: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie za projekt butów Piezus (nagroda: zestaw Horizon FCJJ-31 – Zestaw samochodowy Multi Energy)
- II miejsce: Diecezjalne Liceum Humanistyczne za projekt domów geotermalnych (nagroda: zestaw Horizon FCJJ-23 – Samochód wodorowy H-Racer 2.0)
- III miejsce: Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie za projekt wykorzystania systemów piezoelektrycznych w infrastrukturze drogowej (nagroda: zestaw Horizon FCJJ-22 – Zestaw do nauki bioenergii)
Wszystkie klasy biorące udział w projekcie otrzymały dodatkowo Solarny zestaw edukacyjny – Horizon FCJJ-16.
Seminarium zgromadziło niemalże 200 uczniów ze szkół ponadpodstawowych z Nysy i Otmuchowa. Prorektor ds. współpracy i rozwoju, dr inż. Piotr Chwastyk, przedstawił wszystkie formy zajęć zrealizowane w pierwszej połowie 2024 roku, w tym grę miejską, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Podczas spotkania Pan Prorektor wręczył wszystkim klasom certyfikaty uczestnictwa, a zwycięskim zespołom projektowym nagrody w tym upominki dla zwycięzców gry miejskiej – reprezentantów Diecezjalnego Liceum Humanistycznego w Nysie.
Projekt jest realizowany przez Państwową Akademię Nauk Stosowanych w Nysie w latach 2022-2024 i finansowany ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" na podstawie umowy nr SONP/SP/550650/2022. Celem projektu jest promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez edukację i integrację różnych form pozyskiwania energii odnawialnej.
Gry Miejska w projekcie "Wsparcie dla Zrównoważonej Przyszłości"
Dnia 7 czerwca 2024 roku w Nysie odbyła się gra miejska, zorganizowana w ramach projektu "Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości" realizowanego przez Państwową Akademię Nauk Stosowanych w Nysie. W wydarzeniu wzięło udział 45 uczestników, podzielonych na 9 zespołów. Kluczowym elementem gry była specjalnie napisana aplikacja, która wspierała uczestników w ich zmaganiach.
Gra trwała 6 godziny, a jej celem było odwiedzenie 5 punktów kontrolnych rozmieszczonych w różnych lokalizacjach miasta Nysa oraz escape room zlokalizowanego na terenie spółki AKWA w Siestrzechowice. Każdy z punktów prezentował różne formy pozyskiwania energii odnawialnej:
- Dytko Serwis - prezentacja microcarów IXAR, ich parametrów i możliwości użytkowania
- Budynek R - firma Umicore, dzięki której uczestnicy poznali zrównoważone rozwiązania w zakresie ekologicznego transportu i produkcji materiałów katodowych do akumulatorów litowo-jonowych.
- Tama na rzece Nysa Kłodzka – siedziba Tauron Polska Energia, gdzie uczestnicy uzyskali informacje o pracy elektrowni wodnej, która od początku XX wieku wykorzystuje wody rzeki Nysy-Kłodzkiej do wytwarzania energii.
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawodawczego - prezentacja pomp ciepła i zasad wykorzystania energii geotermalnej do ogrzania budynku.
- Budynek A - gdzie uczestnicy za pomocą drona obejrzeli instalację paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachu oraz zapoznali się z ich pracą.
W każdym z punktów uczestnicy musieli odpowiedzieć na 5 pytań dotyczących energii odnawialnej wykorzystywanej przez daną firmę lub instytucję. Poprawne odpowiedzi były kluczem do uzyskania lokalizacji kolejnego punktu na mapie. Gra miała na celu nie tylko zintegrowanie zespołów i pobudzenie ducha rywalizacji, ale przede wszystkim edukację w zakresie różnych metod wytwarzania energii odnawialnej i jej znaczenia dla środowiska. Na ostatnim etapie uczestnicy zostali przewiezieni do Siestrzechowice, gdzie na terenie spółki AKWA musieli odpowiedzieć na zagadki umieszczone w escape room na temat energetyki nuklearnej, elektrowni wiatrowej i obecności mikroplastiku w wodzie.
Zwycięzcami gry miejskiej został zespół z Diecezjalnego Liceum Humanistycznego w Nysie, który zdobył największą ilość punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi na każdym etapie gry.
Partnerami gry miejskiej były firmy: Dytko serwis, AKWA sp. z o.o. Nysa, Umicore Poland Nysa, Tauron Ekoenergia Sp. z o.o.. W zmaganiach wzięli udział uczniowie z różnych szkół w Nysie:
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego
- Diecezjalne Liceum Humanistyczne
- Zespół Szkół Ekonomicznych
- Zespół Szkół i Placówek Oświatowych
- Zespół Szkół Technicznych
- Zespół Szkół w Otmuchowie
Projekt realizowany jest przez Państwową Akademię Nauk Stosowanych w Nysie w latach 2022-2024, finansowany ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki". Celem projektu jest promowanie zrównoważonego rozwoju poprzez edukację i integrację różnych form pozyskiwania energii odnawialnej.
Zajęcia laboratoryjne
Dnia 20.03.2023 rozpoczęły się zajęcia laboratoryjne, dla klas biorących udział w projekcie „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości”, które zgodnie z harmonogramem przeprowadzone zostały dla każdej klasy. W ramach zajęć zrealizowanych w szkołach zostało przeprowadzonych szereg eksperymentów i obserwacji mających na celu zrozumienie oraz zbadanie różnych metod pozyskiwania energii z odnawialnych źródeł, m.in.:
- eksperyment z panelem słonecznym – panel słoneczny został podłączony do urządzenia pomiarowego i zostały zaobserwowane zmiany w produkcji energii w zależności od intensywności światła słonecznego,
- eksperyment z turbiną wiatrową – dzięki wykorzystaniu zestawów Horizon została złożona prosta turbina wiatrowa i została zarejestrowana ilość wytworzonej energii w różnych warunkach wiatrowych, a wyniki porównane,
- eksperyment z wodorem – wodór został wytworzony przez uczniów, a następnie zamieniony na energię elektryczną, która napędzała silnik samochodu.
Podczas wszystkich eksperymentów uwaga została zwrócona uczniom nie tylko na sam proces pozyskiwania energii, ale także na jego ekonomiczną i ekologiczną efektywność. Eksperymenty pokazały, że odnawialne źródła energii są nie tylko zrównoważonym rozwiązaniem, ale także mogą przynosić korzyści finansowe dzięki zmniejszeniu kosztów eksploatacji.
Zajęcia laboratoryjne pozwoliły uczniom biorącym udział w projekcie „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości” lepiej zrozumieć złożoność oraz potencjał odnawialnych źródeł energii i skłoniły ich do refleksji nad koniecznością ich powszechnego wykorzystania w celu ochrony środowiska naturalnego oraz zapewnienia zrównoważonego rozwoju dla przyszłych pokoleń.
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie
Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie II
Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie I
Zespół Szkół w Otmuchowie I
Zespół Szkół w Otmuchowie II
Zespół Szkół Technicznych w Nysie
Zespół Szkół Technicznych w Nysie
Diecezjalne Liceum Humanistyczne
Zespół Szkół Ekonomicznych w Nysie
Zajęcia teoretyczne
Dnia 29.02.2024 rozpoczęły się zajęcia teoretyczne w ramach projektu „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości”. Celem zajęć przeprowadzonych przez dr inż. Piotra Chwastyka oraz dr inż. Jacka Tomasiaka było zwiększenie świadomości uczniów na temat zrównoważonego rozwoju oraz promowanie działań wspierających bardziej zrównoważoną przyszłość. Wykłady rozpoczęły się od wprowadzenia do pojęcia zrównoważonego rozwoju, wyjaśniając jego znaczenie dla naszej planety i przyszłych pokoleń. Omówiono różne przykłady działań zrównoważonych, w szczególności korzyści wynikających z wykorzystywania odnawialnych źródeł energii. Wiedza zdobyta podczas wykładów będzie przydatna podczas zajęć laboratoryjnych, które odbędą się już w kwietniu.
Zespół Szkół Technicznych w Nysie
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie
Diecezjalne Liceum Humanistyczne
Zespół Szkół Ekonomicznych
Relacja na stronie ZSE
Zespół Szkół w Otmuchowie
Relacja na Facebooku ZS
Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie
Dnia 29.05.2023 r. w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Nysie odbyło się seminarium podsumowujące pierwszą edycję projektu „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości”, podczas którego zaprezentowane zostały innowacyjne projekty uczniów z wykorzystaniem energii odnawialnych.
Klawiatura wytwarzająca energię odnawialną, wystarczająca np. do naładowania urządzeń mobilnych, automatyczna kosiarka z funkcją nawadniania oraz nawożenia zasilana prądem z paneli słonecznych, telefon ładowany dzięki szklanej powłoce kwantowej, czy etui na telefon z baterią słoneczną to tylko część innowacyjnych propozycji zaprezentowanych przez młodzież podczas seminarium. Wszystkie projekty oceniane były przez Komisję Konkursową w składzie:
- dr hab. inż. Jerzy Duda, prof. ucz.;
- dr inż. Piotr Woźniak,
- dr inż. Adam Dudek.
Prezentacje te spotkały się z dużym zainteresowaniem nie tylko Komisji, ale także uczniów i nauczycieli obecnych na seminarium. Biorąc pod uwagę oryginalność koncepcji, kompletność projektu, praktyczność rozwiązania oraz jakość prezentacji projektu Komisja zdecydowała przyznać:
- I miejsce dla Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie za projekt automatycznej kosiarki,
- II miejsce dla Diecezjalnego Liceum Humanistycznego za projekt innowacyjnej klawiatury,
- III miejsce dla Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie za projekt telefonu ładowanego za pomocą szkła kwantowego.
Zespoły, które stanęły na podium otrzymały zestawy Horizon (zestaw naukowy energia odnawialna – I miejsce, samochód wodorowy H-Racer 2.0. – II miejsce, solarny zestaw edukacyjny – III miejsce), które mogą być wykorzystywane podczas realizowanych zajęć w szkołach. Dodatkowo, każda z klas biorących udział projekcie otrzymała zestaw - hydrosamochód z ogniwem paliwowym.
Spotkanie, które w auli nyskiej Akademii skupiło niemalże 200 uczniów ze szkół ponadpodstawowych z Nysy i Otmuchowa dało także możliwość podsumowania działań zrealizowanych w ramach projektu w pierwszej połowie roku 2023 r. Prowadzący seminarium Prorektor ds. współpracy i rozwoju dr inż. Piotr Chwastyk przedstawił wszystkie formy zajęć, które przeprowadzone zostały przez wykładowców PANS w Nysie, w tym grę miejską, która spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów. Zostały także wręczone upominki dla jej zwycięzców – reprezentantów Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie.
Projekt "Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości” realizowany jest przez Państwową Akademię Nauk Stosowanych w Nysie w latach 2022 -2024 i finansowany jest ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" na podstawie umowy nr SONP/SP/550650/2022.
Gry miejskie w ramach projektu "WSPARCIE DLA ZRÓWNOWAŻONEJ PRZYSZŁOŚCI"
40 uczestników, 8 zespołów, 5 punktów kontrolnych i specjalnie w tym celu napisana aplikacja - to klucz do sukcesu gry miejskiej, która dnia 19.05.2023 r. odbyła się w ramach realizowanego przez Państwową Akademię Nauk Stosowanych w Nysie projektu „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości”.
W trakcie 3 godzinnych zmagań uczestnicy gry mieli za zadanie odwiedzić 5 punktów kontrolnych zlokalizowanych na terenie miasta Nysa, gdzie zostały im przestawione różne formy pozyskiwania energii odnawialnej. W budynku Rektoratu dzięki firmie Umicore poznali zrównoważone rozwiązania w zakresie ekologicznego transportu i produkcji materiałów katodowych, które kluczowymi składnikami akumulatorów litowo-jonowych, w Dytko serwis mieli okazję przyjrzeć się microcarom IXAR, poznać ich paramenty i możliwości związane z ich użytkowaniem, w siedzibie Tauron Polska Energia zapoznali się z pracą elektrowni wodnej, która od początku XX wieku wykorzystuje wody rzeki Nysy-Kłodzkiej do wytwarzania energii, w tzw. Mechaniku dowiedzieli się więcej o zainstalowanych tam pompach ciepła, w budynku A nyskiej akademii za pomocą dronów podglądnęli zainstalowane na dachu panele fotowoltaiczne.
Zgodnie z zasadami gry w każdym punkcie gracze musieli odpowiedzieć na 5 pytań związanych z energią odnawialną wykorzystywaną przez daną firm, czy instytucję. Rozwiązanie zadania było kluczem do uzyskania lokalizacji kolejnego punktu na mapie. Zgodnie z założeniami gra miała nie tylko zintegrować zespoły i pobudzić w nich ducha dobrej rywalizacji, ale przede wszystkim poprzez zabawę zapoznać ich z różnymi możliwościami wytwarzania energii odnawialnej i jej dużego znaczenia dla środowiska, które nas otacza.
Partnerami gry miejskiej były firmy: Umicore Poland Nysa, Dytko serwis oraz Tauron Ekoenergia Sp. z o. o., a uczestnikami zmagań byli uczniowie nyskich szkół: Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, Diecezjalnego Liceum Humanistycznego, Zespołu Szkół Ekonomicznych, Zespół Szkół i Placówek Oświatowych, Zespołu Szkół Technicznych oraz Zespołu Szkół w Otmuchowie.
Projekt "Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości” realizowany jest przez PANS w Nysie w latach 2022 -2024 i finansowany jest ze środków Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki".
Zespół Szkół w Otmuchowie
Relacja na Facebooku ZS
Diecezjalna Szkoła Podstawowa i Liceum Humanistyczne w Nysie
Relacja na Facebooku Szkoły
Zespół Szkół Ekonomicznych w Nysie
Relacja na Facebooku Szkoły
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie
Relacja na Facebooku Szkoły
Uczniowie szkół średnich poznają odnawialne źródła energii
Jak powstaje prąd z wiatru, wody i słońca? Co to są ogniwa wodorowe? Jak wykorzystać geotermię jako odnawialne źródło energii? Jak zachodzi reakcja elektrolizy? To tylko część zagadnień, które zostały poruszane podczas zajęć w ramach Projektu „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości”.
Relacja na stronie PANS
Zajęcia laboratoryjne
24 marzec to rozpoczęcie w szkołach zajęć doświadczalnych. Podczas czterech godzin lekcyjnych uczniowie szkół średnich pracują na zestawach eksperymentalnych prezentujących techniki wytwarzania prądu z wiatru, słońca czy wody. Budowane są zestawy wykorzystujące między innymi indukcję elektromagnetyczną i elektrolizę wody otrzymując wodór, który zasila ogniwa paliwowe generujące prąd elektryczny.
Uczestnicy pod okiem prowadzących samodzielnie budują różne zestawy do wytwarzania energii oraz analizują skuteczność tych metod.
Zespół Szkół w Otmuchowie
Relacja na stronie ZS
Zespół Szkół Ekonomicznych w Nysie
Diecezjalne Liceum Humanistyczne
Relacja na stronie szkoły
Relacja na Facebooku szkoły
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie
Relacja na Facebooku szkoły
Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie
Zajęcia teoretyczne
13.03 rozpoczęły się wykłady dla uczestników projektu. Zajęcia przybliżają uczniom szkół średnich problematykę zrównoważonego rozwoju omawiając najważniejsze cele ze szczególnym zwróceniem uwagi na wytwarzanie i wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Przekazana wiedza pozwoli uczestnikom zrozumieć potrzebę dbania o środowisko i zasoby naturalne.
Wykłady odbywają się w szkołach i prowadzone są przez wykładowców Państwowej Akademii Nauk Stosowanych.
Zespół Szkół w Otmuchowie
Relacja na stronie ZS
Zespół Szkół Ekonomicznych w Nysie
Diecezjalne Liceum Humanistyczne
Relacja na stronie szkoły
Spotkanie z opiekunami
W dniu 8 lutego 2023 odbyło się spotkanie z opiekunami klas szkół średnich biorących udział w projekcie. Podczas spotkania przekazano informacje dotyczące celu projektu, przedstawiono harmonogram i zakres zajęć. Zaprezentowano zestawy doświadczalne, na których będą pracować uczniowie podczas zajęć oraz nagrody, jakie otrzymają klasy uczestniczące w projekcie.
Na spotkaniu ustalono szczegóły kolejnych działań, które rozpoczną się w marcu.
Rozpoczynamy działania projektowe
Na zaproszenie do uczestnictwa w projekcie „Wsparcie dla zrównoważonej przyszłości” odpowiedziało 8 klas z sześciu szkół średnich. Są to klasy ze szkół:
- Zespół Szkół Ekonomicznych w Nysie
- Zespół Szkół w Otmuchowie
- Diecezjalne Liceum Humanistyczne w Nysie
- Zespół Szkół Technicznych w Nysie
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nysie
- Zespół Szkół i Placówek Oświatowych w Nysie
Dziękujemy za zgłoszenie udziału. Postaramy się dostarczyć uczestnikom niezapomnianych wrażeń.