ZASADY UCZESTNICTWA I REKRUTACJZASADY I HARMONOGRAM REKRUTACJI do programu
LEONARDO DA VINCI określa Regulamin Organizacji Współpracy Międzynarodowej PWSZ
w NYSIE:
Tryb realizacji wymiany pracowników
w Programie Socrates/ Erasmus
§ 9
- 1. Rektor ustala corocznie liczbę miejsc, okres pobytu oraz wysokość środków
finansowych przeznaczony na 1 wyjazd w zależności od otrzymanych środków.
- Pracownicy naukowi zakwalifikowani zostają do Programu Socrates/Erasmus
na podstawie wewnętrznych procedur przyjętych w danym Instytucie. W celu dalszej
realizacji wyjazdów zakwalifikowanych pracowników wniosek składany do DWM
musi zostać potwierdzony przez Dyrektora Instytutu.
- Wymiana nauczycieli akademickich może być realizowana tylko i wyłącznie
z uczelnią posiadającą KARTĘ ERASMUSA ważną w roku akademickim, w którym następuje
wymiana, z którą została podpisana umowa bilateralna przewidująca wymianę
nauczycieli akademickich.
- Nauczyciel akademicki zakwalifikowany na wyjazd w ramach Programu SOCRATES-Erasmus
musi spełniać następujące kryteria formalne:
- być obywatelem kraju uprawnionego do uczestnictwa w Programie SOCRATES-
Erasmus lub posiadać oficjalny status uchodźcy albo prawo stałego pobytu
na terytorium Polski;
- być pracownikiem dydaktycznym uczelni wysyłającej.
- Celem wyjazdu nauczyciela akademickiego jest prowadzenie zajęć dydaktycznych
dla studentów uczelni partnerskiej. Przed wyjazdem nauczyciela akademickiego
do uczelni partnerskiej powinien być uzgodniony pomiędzy stronami program
zajęć do przeprowadzenia przez nauczyciela akademickiego. Zajęcia w uczelni
partnerskiej powinny stanowić integralną część jej programu studiów.
- Pobyt na stypendium musi być rozpoczęty i zakończony w terminie pomiędzy
1 lipca roku składania aplikacji a 30 września roku kolejnego. Standardowa
długość pobytu nauczyciela akademickiego w uczelni partnerskiej to jeden tydzień,
ale dopuszcza się pobyt krótszy, podczas którego nauczyciel akademicki jest
zobowiązany do przeprowadzenia co najmniej 8 godzin zajęć dydaktycznych. Maksymalny
czas trwania pobytu w uczelni partnerskiej to 1 semestr (6 miesięcy).
- Wyjeżdżający pracownicy naukowi zgłaszają się do Działu Współpracy Międzynarodowej
w celu podpisania odpowiedniej umowy (Załącznik nr 11), na podstawie której
zostanie przekazany grant na wyjazd zagraniczny.
- Przekazanie grantu nauczycielowi akademickiemu może nastąpić tylko pod
warunkiem zaakceptowania przez grantobiorcę wszystkich warunków umowy. Wysokość
grantu musi być wyrażona w EUR, a grant powinien być wypłacony w sposób uzgodniony
pomiędzy stronami. W umowie grantobiorca podaje swój numer konta osobistego
(najwygodniej walutowego, ponieważ unika się przewalutowania z EUR na PLN),
na który zostanie przelany grant. Konto musi być założone w banku mającym
siedzibę na terenie Polski. Wszelkie opłaty związane z dokonaniem przelewu
pieniędzy na konto beneficjanta potrącane są z przekazywanego grantu Socratesa.
- Wszelkie zasady (za wyjątkiem tych, które odnoszą się do przyznanego grantu)
odnoszą się także do nauczycieli akademickich, którzy spełniając wszystkie
kryteria formalne i jakościowe uczestniczą w wymianie nie otrzymując grantu
(nauczyciele akademiccy Erasmusa bez grantu).
- Grant otrzymany przez indywidualnego nauczyciela akademickiego jest przeznaczony
na pokrycie dodatkowych kosztów związanych z wyjazdem i pobytem w uczelni
partnerskiej (koszty podróży, przygotowania językowego, zwiększone koszty
utrzymania za granicą). Grant nie jest przewidziany na pokrycie pełnych kosztów
związanych z przygotowaniem i realizacją wyjazdu.
- Nauczyciel akademicki zostanie poinformowany o konieczności otrzymania na
koniec pobytu w uczelni przyjmującej pisemnego zaświadczenia o okresie pobytu
w tej uczelni (Załącznik nr 12), wraz z informacją o liczbie godzin przeprowadzonych
zajęć dydaktycznych. Zaświadczenie to powinno być sporządzone na papierze
firmowym uczelni przyjmującej.
- Po powrocie z uczelni partnerskiej nauczyciel akademicki powinien sporządzić
sprawozdanie z wyjazdu według wzoru dostarczonego przez uczelnię macierzystą.
(Załącznik nr 13)
- Nauczyciel akademicki powinien być ubezpieczony na czas podróży i pobytu
w uczelni partnerskiej.
DYDAKTYKA
Wyjazdy w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych trwają zazwyczaj 1 tydzień i
obejmują 8 godzin zajęć.
WIZYTY MONITORUJACE
Wizyty monitorujące mają na celu sprawdzenie poprawności realizacji wymiany
studenckiej poprzez wizytowanie studentów PWSZ w NYSIE w ośrodkach zagranicznych.
WIZYTY PRZYGOTOWAWCZE
Wizyty przygotowawcze mają na celu pozyskanie nowych uczelni partnerskich do
współpracy w ramach Programu
UMOWY BILATERALNE
Socrates/Erasmus może zainicjować każdy, kto ma kontakt z uczelnią partnerską
i chciałby umożliwić współpracę PWSZ w NYSIE z takim ośrodkiem, obejmującą swym
zakresem wybrane projekty. Dział Współpracy Międzynarodowej pomaga w załatwianiu
wszelkich formalności z tym związanych.
KURSY INTENSYWNE
Kursy intensywne to intensywne zajęcia dydaktyczne opracowane i prowadzone przez
międzynarodową grupę wykładowców dla międzynarodowej grupy studentów.
Są one organizowane w celu:
- zapoznania uczestników ze specjalistycznymi zagadnieniami, które nie są
w ogóle lub są bardzo rzadko uwzględniane w programach nauczania uczelni;
- stworzenia studentom i nauczycielom warunków do wspólnej pracy w grupach
międzynarodowych i wykorzystania możliwości, jaki stwarzają takie specjalne,
niedostępne w jednej uczelni warunki, oraz poznanie omawianych zagadnień z
"nowej perspektywy";
- umożliwienia nauczycielom wymiany poglądów na temat treści i nowych metod
nauczania oraz sprawdzenia tych metod
podczas zajęć w międzynarodowych grupach.
- czas trwania: od 10 dni roboczych do 3 miesięcy
- udział biorą studenci i nauczyciele z uczelni z co najmniej trzech uczestniczących
krajów
OPRACOWYWANIE WSPÓLNYCH PROGRAMÓW STUDIÓW
Opracowywanie wspólnych programów studiów to projekty dotyczące tworzenia programów
nauczania dla początkowych i wyższych lat studiów, w które pracownicy mogą się
zaangażować wspólnie z uczelniami partnerskimi.
PROG
Joint Development of European Curricula, Initial Level CDI
Joint Development of European Curricula, Advanced Level CDA
Wspólne opracowywanie programów studiów na poziomie średnio-zaawansowanym i
zaawansowanym.
We wszystkich projektach CD muszą brać udział uczelnie z co najmniej trzech
uczestniczących krajów. Z myślą o zapewnieniu maksymalnych korzyści z projektów
CD na szczeblu europejskim, priorytet mogą mieć projekty angażujące uczelnie
z więcej niż trzech krajów.
- Komisja przywiązuje szczególną wagę do zrównoważonej reprezentacji krajów/regionów
w składzie grup partnerskich.
- Na szczególną uwagę zasługują projekty, które
przewidują udział przedsiębiorstw w opracowywaniu programów nauczania, a
tym samym zwiększają szansę absolwentów
na znalezienie pracy.
- Zwłaszcza w przypadku modułów europejskich, zaletą
projektów składanych przez uczelnie będzie uwzględnienie we współpracy instytucji
i władz regionalnych,
przedsiębiorstw lokalnych oraz innych rodzajów szkół wyższych, np. wyższych
szkół zawodowych. We wnioskach należy przedstawić, w jaki sposób te instytucje
przyczynią się do podniesienia poziomu kształcenia i/lub maksymalnie efektywnego
wykorzystania funduszy.
- Szczególnie mile widziane będą projekty przewidujące
racjonalne wykorzystanie nowych mediów, np. opracowywanie materiałów dydaktycznych
na CD-ROMach czy
interaktywnych
form nauczania i uczenia się za pośrednictwem Internetu, a także projekty
prowadzące do współpracy między "tradycyjnymi" uczelniami a uczelniami
specjalizującymi się w kształceniu otwartym i na odległość (z "wirtualnymi" uczelniami
włącznie). W takich wypadkach, we wniosku należy wyraźnie przedstawić, w
jaki
sposób opracowane materiały zostaną wykorzystane w różnych systemach prowadzenia
kształcenia przez uczelnie/instytucje współpracujące w projekcie.
- Komisja
popiera współpracę między grupami partnerskimi realizującymi projekty CD
oraz szerokie wykorzystywanie wyników i efektów opracowanych przez sieci.
W związku z tym szczególnie mile widziane są propozycje przewidujące opracowywanie
lub wprowadzanie/ rozpowszechnianie nowych programów nauczania, w których
wykorzystuje się osiągnięcia i zalecenia Sieci Tematycznych Erasmusa oraz
sieci powstałych
w ramach innych inicjatyw.
MOD
European Modules EM
Integrated Language Courses ILC
Wspólne opracowywanie modułów europejskich, z modułami specjalistycznego języka
obcego włącznie.
Moduły mogą koncentrować się na jednym lub kilku z podanych niżej zagadnień:
- historia, społeczeństwo, kultura, polityka lub gospodarka krajów europejskich;
- wybrane aspekty integracji europejskiej, np. prawo Wspólnotowe, ekonomika
integracji europejskiej czy organizacja i historia Unii Europejskiej;
- komparatywne
aspekty lub elementy związane z treściami danego kierunku studiów w różnych
uczestniczących krajach;
- opracowywanie modułów języka specjalistycznego
związanego z danym kierunkiem studiów, które stanowią integralną część
programu na tym kierunku (moduły
muszą
dotyczyć jednego z urzędowych języków Unii Europejskiej).
DISS
Dissemination of Joint Courses
Wprowadzanie i rozpowszechnianie wyników projektów dotyczących opracowywania
programów nauczania, w których zakończono fazę opracowywania programów.
Sieci Tematyczne
Głównym celem Sieci Tematycznych (TN) jest zdefiniowanie i rozwijanie wymiaru
europejskiego w wybranej dyscyplinie, na wybranym kierunku studiów bądź w innej
dziedzinie stanowiącej przedmiot wspólnych zainteresowań poprzez współpracę
między uczelniami, wydziałami lub instytutami uczelni. W takiej współpracy powinny
także, w miarę możliwości, uczestniczyć (istniejące) stowarzyszenia akademickie,
towarzystwa naukowe, organizacje zawodowe, inni partnerzy odgrywający istotną
rolę w sektorze publicznym i prywatnym, a także - gdzie to właściwe - organizacje
studenckie. Zakłada się, że współpraca w ramach Sieci Tematycznych powinna przynieść
wyniki (efekty), które będą miały długotrwały i szeroki wpływ na uczelnie w
całej Europie zajmujące się daną dziedziną. Działania powinny przyczyniać się
do rozwoju i wzmocnienia sieci, a tym samym stwarzać uczelniom możliwość wspólnej
pracy nad zagadnieniami, które wiążą się z jedną dyscypliną, mają charakter
interdyscyplinarny bądź dotyczą problematyki nie związanej wprawdzie z określoną
dyscypliną akademicką, ale stanowiącej przedmiot wspólnych zainteresowań (np.
zarządzanie uczelnią, zapewniania jakości itp.).
Zadania Sieci Tematycznych:
- osiągnięcie wysokiego poziomu we współpracy europejskiej i tematycznej;
- ocena innowacyjności programów nauczania na wybranych kierunkach studiów
- w ujęciu komparatywnym i w celu dalszego rozwijania europejskiego wymiaru
tych programów oraz ich szerszego rozpowszechniania;
- promowanie innowacji w zakresie metod i materiałów dydaktycznych oraz działanie
na rzecz szerszego stosowania sprawdzonych praktyk;
- wspieranie inicjatyw służących opracowywaniu wspólnych programów i kursów
specjalistycznych, zwłaszcza w dziedzinach, które nie są odpowiednio reprezentowane
w europejskiej współpracy międzyuczelnianej;
- formułowanie zaleceń dotyczących podniesienia poziomu w danej dziedzinie/na
danym kierunku studiów;
- osiągnięcie synergii z innymi działaniami finansowanymi w Programie SOCRATES,
zwłaszcza projektami ukierunkowanymi na opracowywanie programów nauczania;
- rozpowszechnianie sprawdzonych wyników w celu zapewnienia maksymalnych korzyści
ze współpracy;
- promowanie dialogu między uczelniami a społeczeństwem.
FORMULARZE
Wniosek wewnętrzny w ramach Instytutu (opcjonalny) Wewnętrzna deklaracja wyjazdu
w ramach przyznanego na Instytut limitu miejsc.
Zgłoszenie kandydata do DWM potwierdzone przez Dyrektora Instytutu
Umowa pomiędzy Uczelnią reprezentowaną przez Rektora a kandydatem na wyjazd
która określa obowiązki każdej ze stron.
Oświadczenie o numerze konta (załącznik do umowy) Jest to formularz, w którym
należy podać informację na temat numeru konta, na które beneficjent otrzyma
określoną w umowie kwotę grantu.
Potwierdzenie pobytu (załącznik do umowy)
Raport z wyjazdu w ramach Programu Sokrates/ERASMUS (załącznik do umowy)