KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH STUDENTÓW ZARZĄDZANIA I FINANSÓW PWSZ W NYSIE ZGODNIE Z WYMOGAMI EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY
(EUROMANAGER)

Projekt EUROMANAGER dotyczy między innymi potrzeb instytucjonalnych PWSZ w Nysie. Pozwoli, bowiem zrealizowanie programu studiów zakładającego obowiązek zaliczenia przez studenta specjalizacyjnej praktyki zawodowej. Ponieważ w Regionie Nysa występują trudności ze znalezieniem miejsc praktyk dla studentów w przemyśle, do realizacji celów przyczyni się zagraniczny Partnerzy Instytutu Zarządzania i Instytutu Finansów PWSZ, czyli Instituto de Ensino Secundario LUIS SEOANE oraz ACADEMIA CORDOBA z Hiszpanii, którzy zorganizują praktyki dla 10 studentów zarządzania i finansów w obrębie własnych umów z ośrodkami przemysłowymi i instytucjami finansowymi w Hiszpanii. Celem praktyki specjalizacyjnej jest oprócz zapoznania się ze specyfiką produkcji i usług danego zakładu, opracowanie i rozwiązanie rzeczywistego problemu w zarządzaniu danego przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach może to być temat pracy dyplomowej, której część student może zrealizować podczas praktyki.

Czas realizacji projektu
Projekt zorganizowany zostanie w okresie od 1 czerwca 2005 roku do 30 września 2006 roku w kilku transzach. Zakwalifikowani w wyniku procedury selekcyjnej studenci wyjadą do Hiszpanii na wcześniej uzgodnione 3 miesięczne staże przemysłowe i instytucjonalne. Aby podnieść jakość wykonywanych przez nich działań każdorazowo taka praktyka zostanie poprzedzona przygotowaniem językowym oraz kulturowym. Poza językiem angielskim, który będzie językiem praktyki, studenci zapoznają się z podstawowymi zwrotami w języku hiszpańskim jak również z obowiązującymi w Hiszpanii zachowaniami i zwyczajami zawodowymi.
Podstawowym celem PWSZ w Nysie -Promotora projektu realizowanym poprzez uczestnictwo w Programie jest wzmocnienie wymiaru europejskiego systemów wstępnego kształcenia zawodowego jak również zachęcanie beneficjentów do zdobywania doświadczeń w łączeniu teorii z praktyką, a także rozwój umiejętności językowych i możliwości samodoskonalenia w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.


Charakterystyka głównych partnerów programu:
IES LUIS SEOANE jest instytucja świadczącą usługi w dziedzinie szkolenia zawodowego jak również organizacji Europejskich Programów Wymian i Staży. Poprzez szeroko pojęta sieć kontaktów obejmująca znaczną część Hiszpanii jest w stanie zapewnić pełna kontrolę jakości świadczonych usług. IES świadoma jest faktu, iż proces internacjonalizacji ekonomii i usług wymaga wykwalifikowanej kadry umiejącej wykazać się znajomością języków obcych jak również procesów ekonomicznych zachodzących w gospodarkach partnerów zagranicznych. I.E.S. rozpoczęła swa międzynarodową działalność poprzez udział w kilku Europejskich i amerykańskich Programach [poprzez Wydział Współpracy Międzynarodowej. W Programie Leonardo I.E.S. po raz pierwszy wzięła udział w roku 1995 kiedy to zorganizowała 5 miejsc praktyk dla studentów. W drugiej fazie programu Leonardo da Vinci podjęto się realizacji projektu wymian i staży dla nauczycieli oraz zorganizowania kolejnych 5 miejsc staży dla studentów. Ponadto przeprowadzono 2 transoceaniczne projekty w wyniku których 7 studentów znalazło miejsce praktyki w Salt Lake City USA. W roku 2003 otrzymano 4 granty dla studentów na pobyty w Anglii i Irlandii, IES uczestniczyła również w programie INTERREG z Portugalią realizując kilka projektów. Instytucja Luis Seoane otrzymała I nagrodę w JAKOSCI realizacji wymian-staży w ramach Programu Leonardo da Vinci. Instytucja korzysta z wszelkich możliwości nawiązania kontaktów zagranicznych w celu wymiany doświadczeń kadry i studentów. Ma bogate doświadczenie jak również zaplecze w postaci wykwalifikowanej kadry zapewniającej sprawna realizację projektów i zapewnienie wysokich standardów przygotowania kulturowo-językowego. W projekcie rola tej instytucji będzie opierała się na zawartym z PWSZ w Nysie porozumieniu i sprowadzać się będzie do pełnej obsługi pobytu studentów na stażach w Hiszpanii.

ACADEMIA CORDOBA jest prywatnym centrum kształcenia założonym w 1996 roku. Oferuje szerokie spektrum usług, począwszy od nauczania języków obcych i informatyki poprzez tłumaczenia i przekłady, skończywszy na przygotowywaniu uczniów do egzaminów maturalnych i na studia. Świadoma jednakże rosnącego znaczenia integracji europejskiej, od 1997 roku uczestniczy jako organizacja przyjmująca w realizacji projektów dofinansowywanych w ramach europejskiego programu LEONARDO DA VINCI. Jako organizacja przyjmująca ACADEMIA CÓRDOBA przeprowadziła około 30 projektów LEONARDO z organizacjami wysyłającymi pochodzącymi z różnych krajów europejskich, w tym z: Polski, Łotwy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Niemiec, Holandii, Austrii, Wielkiej Brytanii, Włoch. Dzięki licznym kontaktom jak i stałej współpracy z wieloma firmami i instytucjami publicznymi aktywnymi na tutejszym rynku, jest w stanie zapewnić beneficjentom miejsca praktyk m. in. w dziedzinach: zarządzanie i finanse, renowacja i restauracja zabytków, Informatyka, turystyka, hotelarstwo, przygotowanie pedagogiczne.

Główne cele projektu to:

Powyższe cele zawodowe w całości współpracują z założeniami Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie, która jako nadrzędny cel stawia sobie przede wszystkim zawodowe przygotowanie studentów do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Poza tym w wyniku toku nauczania uzupełnionego obowiązkowymi praktykami zawodowymi kształtuje w studentach postawy otwartości oraz wykształca w nich umiejętności niezbędne do dalszego rozwoju zawodowego. Poprzez zagraniczne staże zawodowe nie tylko zwiększamy szanse studentów odnośnie przyszłego zatrudnienia, ale przede wszystkim poprzez zderzenie z pracą w międzynarodowym środowisku, nierzadko przy zaawansowanej technologii dajemy studentom unikalną możliwość rozwoju zawodowego i osobowego. Poprawa kompetencji językowych w wyniku zarówno przygotowania do praktyki jak i praktycznego wykorzystania języka już podczas stażu daje studentom znaczną przewagę nad ich rówieśnikami w procesie poszukiwania zatrudnienia. Partnerzy zagraniczni uczestniczący w projekcie to głównie instytucje edukacyjne, w których strategii również zakłada się wielopłaszczyznowe szkolenie beneficjentów w celu lepszego przygotowania ich do konkurencji na europejskim rynku pracy. Instytucje te kładą nacisk na zwiększenie wymiaru międzynarodowego swoich działań zwłaszcza w świetle niedawnego powiększenia Unii Europejskiej o nowych członków. „Ta część Europy potrzebuje Tamtej”, aby się rozwijać ku wspólnej korzyści – tak często brzmią deklaracje ze strony partnerów zagranicznych PWSZ w Nysie.