KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH STUDENTÓW ZARZĄDZANIA I FINANSÓW PWSZ
W NYSIE ZGODNIE Z WYMOGAMI EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY
(EUROMANAGER)
Projekt EUROMANAGER dotyczy między innymi potrzeb instytucjonalnych PWSZ w Nysie. Pozwoli, bowiem zrealizowanie programu studiów zakładającego obowiązek zaliczenia przez studenta specjalizacyjnej praktyki zawodowej. Ponieważ w Regionie Nysa występują trudności ze znalezieniem miejsc praktyk dla studentów w przemyśle, do realizacji celów przyczyni się zagraniczny Partnerzy Instytutu Zarządzania i Instytutu Finansów PWSZ, czyli Instituto de Ensino Secundario LUIS SEOANE oraz ACADEMIA CORDOBA z Hiszpanii, którzy zorganizują praktyki dla 10 studentów zarządzania i finansów w obrębie własnych umów z ośrodkami przemysłowymi i instytucjami finansowymi w Hiszpanii. Celem praktyki specjalizacyjnej jest oprócz zapoznania się ze specyfiką produkcji i usług danego zakładu, opracowanie i rozwiązanie rzeczywistego problemu w zarządzaniu danego przedsiębiorstwa. W wielu przypadkach może to być temat pracy dyplomowej, której część student może zrealizować podczas praktyki.
Czas realizacji projektu
Projekt zorganizowany zostanie w okresie od 1 czerwca 2005 roku do 30 września
2006 roku w kilku transzach. Zakwalifikowani w wyniku procedury selekcyjnej
studenci wyjadą do Hiszpanii na wcześniej uzgodnione 3 miesięczne staże przemysłowe
i instytucjonalne. Aby podnieść jakość wykonywanych przez nich działań każdorazowo
taka praktyka zostanie poprzedzona przygotowaniem językowym oraz kulturowym.
Poza językiem angielskim, który będzie językiem praktyki, studenci zapoznają
się z podstawowymi zwrotami w języku hiszpańskim jak również z obowiązującymi
w Hiszpanii zachowaniami i zwyczajami zawodowymi.
Podstawowym celem PWSZ w Nysie -Promotora projektu realizowanym poprzez uczestnictwo
w Programie jest wzmocnienie wymiaru europejskiego systemów wstępnego kształcenia
zawodowego jak również zachęcanie beneficjentów do zdobywania doświadczeń w
łączeniu teorii z praktyką, a także rozwój umiejętności językowych i możliwości
samodoskonalenia w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.
Charakterystyka głównych partnerów programu:
IES LUIS SEOANE jest instytucja świadczącą usługi w dziedzinie szkolenia
zawodowego jak również organizacji Europejskich Programów Wymian i Staży.
Poprzez szeroko
pojęta sieć kontaktów obejmująca znaczną część Hiszpanii jest w stanie zapewnić
pełna kontrolę jakości świadczonych usług. IES świadoma jest faktu, iż proces
internacjonalizacji ekonomii i usług wymaga wykwalifikowanej kadry umiejącej
wykazać się znajomością języków obcych jak również procesów ekonomicznych
zachodzących w gospodarkach partnerów zagranicznych. I.E.S. rozpoczęła swa
międzynarodową
działalność poprzez udział w kilku Europejskich i amerykańskich Programach
[poprzez Wydział Współpracy Międzynarodowej. W Programie Leonardo I.E.S.
po raz pierwszy wzięła udział w roku 1995 kiedy to zorganizowała 5 miejsc
praktyk
dla studentów. W drugiej fazie programu Leonardo da Vinci podjęto się realizacji
projektu wymian i staży dla nauczycieli oraz zorganizowania kolejnych 5 miejsc
staży dla studentów. Ponadto przeprowadzono 2 transoceaniczne projekty w
wyniku których 7 studentów znalazło miejsce praktyki w Salt Lake City USA.
W roku
2003 otrzymano 4 granty dla studentów na pobyty w Anglii i Irlandii, IES
uczestniczyła również w programie INTERREG z Portugalią realizując kilka
projektów. Instytucja
Luis Seoane otrzymała I nagrodę w JAKOSCI realizacji wymian-staży w ramach
Programu Leonardo da Vinci. Instytucja korzysta z wszelkich możliwości nawiązania
kontaktów zagranicznych w celu wymiany doświadczeń kadry i studentów. Ma
bogate doświadczenie jak również zaplecze w postaci wykwalifikowanej kadry
zapewniającej
sprawna realizację projektów i zapewnienie wysokich standardów przygotowania
kulturowo-językowego. W projekcie rola tej instytucji będzie opierała się
na zawartym z PWSZ w Nysie porozumieniu i sprowadzać się będzie do pełnej
obsługi
pobytu studentów na stażach w Hiszpanii.
ACADEMIA CORDOBA jest prywatnym centrum kształcenia założonym w 1996 roku. Oferuje szerokie spektrum usług, począwszy od nauczania języków obcych i informatyki poprzez tłumaczenia i przekłady, skończywszy na przygotowywaniu uczniów do egzaminów maturalnych i na studia. Świadoma jednakże rosnącego znaczenia integracji europejskiej, od 1997 roku uczestniczy jako organizacja przyjmująca w realizacji projektów dofinansowywanych w ramach europejskiego programu LEONARDO DA VINCI. Jako organizacja przyjmująca ACADEMIA CÓRDOBA przeprowadziła około 30 projektów LEONARDO z organizacjami wysyłającymi pochodzącymi z różnych krajów europejskich, w tym z: Polski, Łotwy, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Niemiec, Holandii, Austrii, Wielkiej Brytanii, Włoch. Dzięki licznym kontaktom jak i stałej współpracy z wieloma firmami i instytucjami publicznymi aktywnymi na tutejszym rynku, jest w stanie zapewnić beneficjentom miejsca praktyk m. in. w dziedzinach: zarządzanie i finanse, renowacja i restauracja zabytków, Informatyka, turystyka, hotelarstwo, przygotowanie pedagogiczne.
Główne cele projektu to:
Powyższe cele zawodowe w całości współpracują z założeniami Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie, która jako nadrzędny cel stawia sobie przede wszystkim zawodowe przygotowanie studentów do zmieniających się potrzeb rynku pracy. Poza tym w wyniku toku nauczania uzupełnionego obowiązkowymi praktykami zawodowymi kształtuje w studentach postawy otwartości oraz wykształca w nich umiejętności niezbędne do dalszego rozwoju zawodowego. Poprzez zagraniczne staże zawodowe nie tylko zwiększamy szanse studentów odnośnie przyszłego zatrudnienia, ale przede wszystkim poprzez zderzenie z pracą w międzynarodowym środowisku, nierzadko przy zaawansowanej technologii dajemy studentom unikalną możliwość rozwoju zawodowego i osobowego. Poprawa kompetencji językowych w wyniku zarówno przygotowania do praktyki jak i praktycznego wykorzystania języka już podczas stażu daje studentom znaczną przewagę nad ich rówieśnikami w procesie poszukiwania zatrudnienia. Partnerzy zagraniczni uczestniczący w projekcie to głównie instytucje edukacyjne, w których strategii również zakłada się wielopłaszczyznowe szkolenie beneficjentów w celu lepszego przygotowania ich do konkurencji na europejskim rynku pracy. Instytucje te kładą nacisk na zwiększenie wymiaru międzynarodowego swoich działań zwłaszcza w świetle niedawnego powiększenia Unii Europejskiej o nowych członków. Ta część Europy potrzebuje Tamtej, aby się rozwijać ku wspólnej korzyści tak często brzmią deklaracje ze strony partnerów zagranicznych PWSZ w Nysie.