Typy projektów w ramach programu LEONARDO DA VINCI:
-
PROJEKTY WYMIAN I STAŻY wspierają międzynarodową mobilność
osób biorących udział w szkoleniu zawodowym. Koncentrują się przede wszystkim
na organizowaniu szkoleń służących doskonaleniu zawodowemu. Głównym założeniem
projektów tego typu jest połączenie teorii z praktyką, a co za tym idzie
wzmocnienie więzi między światem edukacji i pracy. Można uzyskać dofinansowanie
staży dla uczniów szkół zawodowych (staże od 3 tygodni do 9 miesięcy), studentów
(staże od 3 miesięcy do 12 miesięcy), młodych pracowników i absolwentów
(staże od 2 miesięcy do 12 miesięcy) oraz dofinansowanie wymiany doświadczeń
dla nauczycieli i szkoleniowców, doradców zawodowych, kierowników działów
kadr, organizatorów szkoleń oraz nauczycieli i lektorów języków obcych (czas
trwania od 1 do 6 tygodni).
-
PROJEKTY PILOTAŻOWE, których celem jest podniesienie
jakości kształcenia i szkolenia zawodowego oraz doradztwa zawodowego. Promowane
jest głównie tworzenie produktów edukacyjnych wprowadzających innowacyjne
metody nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Specyficzną
grupą projektów pilotażowych są tzw. akcje tematyczne podejmujące problematykę
szczególnie promowaną przez Unię Europejską. Szczególne wsparcie przewiduje
się dla projektów, których celem jest poprawa jakości systemów kształcenia
i szkolenia zawodowego, przeciwdziałanie dyskryminacji, zwiększanie świadomości
różnic międzykulturowych oraz projektów uwzględniających potrzeby szkoleniowe
osób i pracowników przemieszczających się z kraju do kraju.
-
PROJEKTY JĘZYKOWE, których celem jest promowanie znajomości
języków obcych oraz znajomości kultur krajów europejskich. Obejmują one
zarówno rozwój metodyki nauczania (w tym także innowacyjne projekty dydaktyczne
dostosowane do potrzeb różnych branż) i oceniania postępów w nabywaniu kompetencji
językowych jak i procedury badania potrzeb językowych. Podkreśla się znaczenie
projektów dotyczących mniej popularnych języków europejskich.
-
Program Leonardo da Vinci wspiera także TWORZENIE MIĘDZYNARODOWYCH
SIECI INSTYTUCJI, stanowiących infrastrukturę upowszechniania wiedzy i doświadczeń
na poziomie europejskim. Sieci takie powinny realizować trzy zadania: gromadzenie
wiedzy w określonym obszarze szkolenia zawodowego na poziomie regionalnym
lub branżowym; określenie tendencji i wymagań oraz zwiększenie korzyści
z podejmowanych inicjatyw w zakresie szkolenia zawodowego; upowszechnianie
wyników prac podejmowanych przez międzynarodowe sieci instytucji w celu
promowania innowacyjności oraz współpracy międzynarodowej. Promowane są
projekty z udziałem instytucji mających różnorodne doświadczenie zawodowe,
np. decydentów politycznych i instytucjonalnych, którzy mogą zagwarantować
trwałość danego partnerstwa.
-
BADANIA I ANALIZY, które obejmują tworzenie i aktualizację
zbiorów, opracowań badawczych i analiz dotyczących zagadnień kształcenia
i szkolenia zawodowego to także projekty, na realizację których można otrzymać
dotację w ramach Programu Leonardo da Vinci. Istotne są wszelkiego typu
projekty służące szeroko rozumianej wymianie informacji. Ich efektem staną
się opracowania pokazujące procesy zmian zachodzących w krajowych systemach
kształcenia i szkolenia zawodowego.
Polska od marca 1998 r. uczestniczy w programie Leonardo da
Vinci na równi z jej państwami członkowskimi. Obecnie trwa druga faza programu
przewidziana na lata 2000-2006. Program przyczynia się do rozwoju kształcenia
i szkolenia zawodowego na wszystkich poziomach w poszczególnych krajach, jak
też do współpracy między nimi w tym zakresie. Dalekosiężnym celem programu jest
dostosowanie systemu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy w zjednoczonej
Europie oraz poprawa sytuacji na rynku pracy w poszczególnych krajach. Będzie
to możliwe dzięki bardziej efektywnemu przygotowaniu zawodowemu i stworzeniu
lepszych szans zatrudnienia absolwentów szkół różnych typów. Dla państw członkowskich
UE oznacza to m.in. wzmocnienie jej konkurencyjności w przemyśle w stosunku
do innych regionów świata, rozwój społeczeństwa informacyjnego, wzmacnianie
związków społecznych i ekonomicznych. W sytuacji, gdy rynek pracy - zgodnie
z umowami zjednoczeniowymi - jest otwarty, chodzi już nie tylko o doskonalenie
narodowych systemów kształcenia, ale także o przyjęcie standardów pozwalających
na wzajemne uznawanie świadectw i dyplomów poprzez zdobywanie porównywalnych
kwalifikacji.
W obecnej edycji program koncentruje się przede wszystkim na
osiąganiu trzech celów:
- doskonaleniu systemów wstępnego kształcenia i szkolenia zawodowego na
każdym poziomie, umożliwiającego dostosowanie i przekwalifikowanie zgodnie
z wymogami rynku pracy;
- poprawie jakości i dostępności ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego
umożliwiającego zdobywanie umiejętności oraz kwalifikacji przez całe życie;
- promowaniu i poszerzaniu wpływu kształcenia zawodowego na procesy innowacyjne
wzmacniające rozwój konkurencyjności i kształtujące przedsiębiorczość w
celu zwiększenia szans zatrudnienia.
W ramach "Leonardo da Vinci" instytucja czy organizacja
szuka zagranicznych partnerów, którzy będą zainteresowani podjęciem współpracy,
a następnie zgłasza swój pomysł na konkurs projektów. Jeśli projekt zostanie
zatwierdzony - otrzymuje dotację. Projekty oceniają eksperci krajowi i unijni.
Wysokość dotacji dla wykonawców projektów uzależniona jest od typu projektu
i warunków kontraktu zawartego z Krajową Agencją Programu lub Komisją Europejską.
Obecnie program jest dostępny dla państw członkowskich Unii
Europejskiej i krajów EFTA (Norwegia, Islandia, Liechtenstein), krajów stowarzyszonych
z Unią Europejską z Europy Środkowo-Wschodniej oraz Cypru, Malty i Turcji. Szwajcaria
uczestniczy w programie jako tzw. cichy partner wykorzystując do udziału własne
fundusze.
Program jest adresowany do instytucji publicznych oraz prywatnych
zaangażowanych w kształcenie i szkolenie zawodowe, są to zwłaszcza:
- placówki szkolenia zawodowego, centra kształcenia i instytucje szkoleniowe
na wszystkich poziomach, w tym szkoły wyższe;
- ośrodki i instytuty badawcze;
- przedsiębiorstwa, zwłaszcza małe i średnie (MŚP) i przemysł rzemieślniczy
lub sektor publiczny lub prywatny, w tym instytucje zaangażowane w szkolenie
zawodowe;
- organizacje zawodowe, w tym izby przemysłu i handlu itp.;
- organizacje partnerów społecznych;
- organy i organizacje samorządów lokalnych i regionalnych;
- organizacje non-profit, organizacje wolontariuszy, organizacje pozarządowe.
Osoby indywidualne nie mogą składać projektów samodzielnie.
Program jest realizowany w Polsce przez Biuro Koordynacji Kształcenia
Kadr Fundacji Fundusz Współpracy, w którym została powołana Krajowa Agencja
Programu Leonardo da Vinci.